Volgend Hoofdstuk Vorig Hoofdstuk Index

Beggar Julia's Time Trip

Ekseption

Het tweede album -Beggar Julia's Time Trip- was voor mij in meer aspecten een hit.

In de eerste plaats was het een plaat met een verhaal, een vroege versie van een conceptalbum, kortom muziek met een samenhang tussen de nummers. In die vorm kwam een verfilming van het album op TV, met Penney de Jager als de hoofdpersoon Julia.

In de tweede plaats waren nu de meeste nummers arrangementen van klassiekers, of vertoonden daar sterke gelijkenis mee. De echte klassiekers waren Adagio (Albinoni), een grote hit in die tijd, Italian Concerto (Bach) en Concerto (Tsjaikovski).

De andere nummers waren sterk klassiek beinvloed. Neem de Ouverture met dat blazersthema, afgewisseld door fluit en spinet. Of het arrangement van een prelude van Rachmaninoff dat uitbloeide in kerkorgelspel. Om niet te zwijgen over de kerkorgelfinale op het Theme for Julia.

De toetseninstrumenten voerden de boventoon: Hammond, piano, spinet (zelfs met luitregister), Mellotron en een vroege synthesizer die naar de naam Tony Tone luisterde maakten hun opwachting.

Beggar Julia's Time Trip was voor mij het begin van een voorliefde voor symfonische rock en een grote belangstelling voor toetseninstrumenten als de Hammond en het Mellotron.