Volgend Hoofdstuk Vorig Hoofdstuk Inhoudsopgave Gitariteiten Index

Opnemen: Minutova Sola van Stephan Rak, set 3

De derde en laatste set van de Minutova Sola van Stephan Rak. Ditmaal geheel in de danssfeer. Zoals dat in de bundels vaak gaat, zijn de laatste stukjes technisch het moeilijkste.

Francousky Tanec (Franse Dans) is een duidelijke oefening in rusten spelen in de “bas”lijn op de derde snaar. Omdat alles dicht op elkaar ligt (eerste drie snaren) valt dat niet mee! Maar goed, ik raakte maar een keertje een beetje de verkeerde snaar!

Venezuelsky Tanec (Venezolaanse Dans) was een van mijn concoursstukken van vorig jaar. Die zat er dus nog aardig in. Ditmaal heb ik het tempo iets hoger gekozen en het middendeel juist wat langzamer gespeeld.

Rusky Tanec (Russische Dans) is op zich niet heel moeilijk te spelen, maar je moet er mee spelen. Dus een beetje versnellen en vertragen zoals in een Kozakkendans. Dat geeft ook hier weer een spanningsveld tussen voluit gaan en de kans er uit te vliegen. Op de een of andere manier kan ik dat horen. Ik moet dus proberen een beetje uit mijn box te spelen!

Cesky Tanec (Tsjechische Dans) klinkt als een aardig volksdansje met een paar valkuilen. De sprongetjes in de baslijn trekken namelijk aan het tempo en er zitten twee sprongetjes in de melodie waar je goed op moet letten.

Jihocesky Tanec (Zuid-Boheemse Dans) laat een apart versprongen ritme zien op een monotone bas. Teveel snelheid hier was riskant, dus hou ik me een tikkie in.

Hradní Tanec (Hofdans) heeft een duidelijke relatie met de Renaissancedansen die werden gespeeld toen je aan een hof nog met kippenpoten naar de hond kon gooien en vrolijk rond kon springen. Het lijkt een beetje op een Branle.

Divossky Tanec (Barbaarse Dans) was een van mijn lastige concoursstukken van vorig jaar. De vreemde maatsoort en regelmatige maatwissels zijn een magneet voor haasteffecten. Ik moet nog meer met de klank doen om het monotone karakter aantrekkelijk te maken.

Spanelsky Tanec (Spaanse Dans) probeert een heeel klein beetje Asturias na te doen. De duim voert hier de melodie. In het middendeel kon ik het niet laten om een paar akkoordtonen toe te voegen.

Valcik (Wals) was lastig als wals te spelen, omdat de melodie eigenlijk niet wals-achtig was. Het een-twee-drie van de wals wordt een beetje gemaskeerd door de ritmepatronen. Dit blijft zo in het trio.

Rondino sluit de Minutova Sola af. Een opgewekt refrein met twee coupletten in een iets andere stemming. Hier was het opletten met tijdig dempen van de bassen, anders werd het stuk erwtensoep!

Goed, ik heb nu dertig kleine stukjes opgenomen. Nu laat ik ze een tijdje liggen, evalueer ze later en speel die stukje opnieuw in die beter kunnen. Ik merkte bij het opnemen al dat juist die kortheid soms ervoor zorgt dat de concentratie pas bij de tweede herhaling op gang komt. Misschien moet ik de volgende keer eens proberen ze alle dertig achter elkaar te spelen! Maar eerst nog wat oefenen met wat langere stukken!

Hieronder vind je de mogelijkheid om de stukjes af te spelen. Laat ze niet allemaal tegelijk spelen, want dan is kakofonie je deel!

Afspelen:

Francousky Tanec (Franse Dans)

Venezuelsky Tanec (Venezolaanse Dans)

Rusky Tanec (Russische Dans)

Cesky Tanec (Tsjechische Dans)

Jihocesky Tanec (Zuid-Boheemse Dans)

Hradní Tanec (Hofdans)

Divossky Tanec (Barbaarse Dans)

Spanelsky Tanec (Spaanse Dans)

Valcik (Wals)

Rondino